Farvergade 10, 5. sal
1463 København K
Danmark
Tlf 35 30 44 00
Fax 35 30 44 01

Et teater kommer på besøg

Langt de fleste teatre bruger ikke en egentlig scene, og netop derfor kan de spille deres forestillinger på skoler, i kulturhuse og foreningshuse.

De fleste forestillinger kræver mørklægning, men der er selvfølgelig også forestillinger, der har anderledes krav og f.eks. kan spille udendørs.

Det er en god idé, at du fra begyndelsen kender de lokaler, du råder over til forestillinger. Ved den indledende kontakt med teatrene er det vigtigt, at kunne give dem oplysninger om følgende:

  • Lokalets længde, bredde og højde.
  • Strømforhold (380 V eller 220 V).
  • Gulvbelægning (er særligt interessant for danseforestillinger eller andre mere fysiske forestillinger).
  • Adgangsforhold (i forhold til parkering samt håndtering af store og tunge kulisse-dele).
  • Mulighed for bænke/stole til publikum.
  • Særlige vilkår (stolper, foldedøre, skabe, borde, lamper eller lign., som ikke kan flyttes).
  • Omklædningsrum til spillerne (sjældent et krav, men det kan være en fordel).
  • Mulighed for mørklægning.

  • Mørklægning er et af de forhold, der ofte er spørgsmål til, når et teater kommer på besøg. Kravene til graden af mørklægning kan variere sådan, at én forestilling kan spilles med f.eks. ovenlysvinduer med gardiner, mens en anden kræver fuldkommen mørke. Dét betyder, at alle steder med lysindfald skal skærmes af med sort, lystæt plastfolie. Tal derfor altid på forhånd med teatret om mørklægningen.

    Det skal understreges, at teatrene har forskellige krav til de ovennævnte ting.


    Det praktiske

    Du skal sørge for, at der er lavet klare aftaler om, hvem der gør hvad på selve dagen, hvor teatret kommer på besøg. Klare rammer er med til at give den bedste oplevelse for alle parter.

    • Modtagelse. Hvem tager imod teatret?
    • Adgang til lokaler. Skal der udleveres en nøgle? Det kan være, at teatret ankommer til opstilling udenfor spillestedets åbningstid (f.eks. før kl. 8.00 på skoler).
    • Forplejning. Det er en god idé at sørge for hyggelig forplejning af teatrene og få vist dem ordentligt til rette.
    • Den personlige kontakt. Den gode personlige kontakt er med til at gøre besøget til en god oplevelse for alle parter.
    • Opstilling. Skal teatret have hjælp til opstilling af scenografien? Er det stedets pedeller/tekniske personale/serviceledere eller evt. elever, der har denne opgave?
    • Rumindretning (publikumsopbygning). Skal der stilles stole op – og hvor mange? Eller skal rummet netop være helt tomt, når teatergruppen ankommer?
    • Nedtagning. Skal der hjælp til at pakke forestillingen sammen?
    • Øvrige praktiske forhold. Bruges lokalet normalt til noget, som derfor skal aflyses? Er der en ringeklokke, en lyscensor eller en alarm, der skal afbrydes inden forestillingen?
    • Information. Er spillestedets øvrige personale informeret om forestillingen, så ingen overraskes over, at der færdes ukendte personer på stedet?

    Du kan evt. benytte dig af den tjekliste, der er udarbejdet til elever som arrangører. Den kan du finde her på hjemmesiden i pdf-format - eller kontakt Teatercentrum for at få den tilsendt.

    De voksne ledsagere
    Ved forestillinger for et børnepublikum opstår der ofte spørgsmål om, hvor mange voksne, der skal være til stede under forestillingen. Det er forskelligt fra aldersgruppe til aldersgruppe, og beslutningen er jeres. Men lav i god tid aftaler med dine kolleger om, hvem der ledsager børnene.

    Under forestillingen ligger ansvaret for teaterrummet i udstrakt grad hos skuespillerne. Vær opmærksom på, at ”tyssen” kan være noget af det mest generende for en forestilling, og samtidig er langt fra al uro blandt publikum tegn på manglende koncentration eller manglende fascination. Tag en snak med teatergruppen om, hvordan de gerne vil have, de voksne tilskuere skal opføre sig under forestillingen. Vær et forbillede; giv din opmærksomhed til forestillingen.

    Tid og planlægning
    De fleste teatre lukker først publikum ind lige inden, forestillingen begynder. Der er derfor ingen grund til at komme i alt for god tid og stå og vente foran gymnastiksalen. Børnene bliver utålmodige, og det kan skabe unødig uro for alle parter.

    Vær i øvrigt opmærksom på, at teatrenes sæson typisk varer fra august til juni, og at den hos mange teatre planlægges i marts-april. Det er derfor en fordel at være i god tid med planlægningen og reservering af forestillinger.